راهكارهای نوین برای تقویت تعامل دانشگاه ها با جامعه
دانشگاه ها، کانون های توسعه دانش بنیان در استان ها
به گزارش دانلود فایل، پژوهشی جدید نشان داده است که دانشگاه ها، علاوه بر نقش آموزشی و پژوهشی، می توانند محرک های اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی در استان ها باشند. این پژوهش به بررسی چگونگی بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها برای رشد و شکوفایی منطقه ای پرداخته است.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، با گذر زمان و جهانی شدن اقتصاد، نقش دانشگاه ها از مراکز صرفا آموزشی به موتورهای محرک توسعه منطقه ای تبدیل گشته است. در خیلی از کشورها، دانشگاه ها به واسطه تولید دانش و فناوری، اهمیت بالای ی در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی مناطق خود ایفا می کنند. آنها از راه تعاملات گسترده با سایر نهادهای اجتماعی و اقتصادی، به بسترسازی برای نوآوری، اشتغال زایی و بهبود کیفیت زندگی در محیط اطراف خود کمک می کنند؛ اما این نقش در همه جا یکسان نیست؛ برخی دانشگاه ها با موفقیت در این راه گام برداشته اند، در حالیکه در بعضی مناطق، مانند ایران، نقش دانشگاه ها همچنان محدود و کمتر تاثیر گذار است.
در ایران، پژوهشها نشان داده اند که دانشگاه های استانی عموماً نتوانسته اند به صورت کامل به زیست بوم های منطقه ای خود کمک کنند. این عدم تعامل و هماهنگی سبب شده است تا ظرفیتهای علمی و فناوری این دانشگاه ها کمتر به توسعه استانهای خود اختصاص پیدا کند. علل گوناگونی برای این مورد مطرح است که نیازمند بررسی دقیق و عرضه راهکارهای عملی است. به همین دلیل، پژوهش هایی در این حوزه برای تحلیل وضعیت موجود و یافتن راه های بهبود شروع شده است.
در این راستا، یعقوب انتظاری، دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تهران، با همکاری دانشگاه صنعتی ارومیه، مطالعه ای را در مورد نقش دانشگاه ها در تقویت توسعه دانش بنیان استان ها انجام داده است. این پژوهش، با تمرکز بر استان آذربایجان غربی، به بررسی نحوه تعامل دانشگاه ها با سایر بخش های جامعه و نقش آنها در ایجاد اکوسیستم دانش بنیان پرداخته است.
محققان برای دستیابی به نتایج این پژوهش از روشی معروف به «تحلیل تعاملات ذی نفعان» استفاده کردند. در این شیوه، تلاش شد تعاملات بین دانشگاه ها و سایر نهادهای مؤثر در توسعه دانش بنیان بررسی شود. داده های در ارتباط با این تحلیل هم از استان آذربایجان غربی جمع آوری و تحلیل شد تا تصویری دقیق از وضع موجود و چالش های پیش رو عرضه شود.
یافته های این پژوهش نشان می دهند که دانشگاه های آذربایجان غربی نقش مؤثری در زیست بوم دانش بنیان این استان ایفا نمی کنند. این ضعف بخصوص در عدم تعامل قوی با سایر نهادهای منطقه ای و عدم شکل گیری اکوسیستم های در رابطه با نوآوری و کارآفرینی دانش بنیان به چشم می خورد. به عبارت ساده تر، دانشگاه ها نتوانسته اند حلقه های مهمی از این زنجیره توسعه را به هم متصل کنند.
پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که برای ارتقای نقش دانشگاه ها در توسعه منطقه ای، ضروری است که اکوسیستم دانش بنیان استان ها به صورت کلی تقویت شود. این تقویت شامل ایجاد تعاملات سازنده میان تمامی ذی نفعان، همچون دانشگاه ها، سازمان های مردم نهاد، صنایع و نهادهای حکمرانی است.
این یافته ها نه تنها محدود به استان آذربایجان غربی نیست، بلکه الگویی برای سایر استانهای ایران هم بحساب می آید. در واقع، توسعه یک اکوسیستم دانش بنیان اثربخش، نیازمند شکل گیری تعاملات قوی میان بخش های مختلف جامعه است. ایجاد شبکه های نوآوری، پشتیبانی از کسب وکارهای دانش بنیان و ترویج فرهنگ کارآفرینی همچون اقداماتی است که خواهد توانست سرعت این فرایند را افزایش دهد.
نتایج این پژوهش می توانند راهنمایی پرارزش برای سیاست گذاران و مدیران استانی باشند تا با استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی، گامهای مؤثری در جهت توسعه پایدار بردارند. در این راه، همکاری میان دانشگاه ها و سایر نهادهای اجتماعی و اقتصادی نه تنها ضروری، بلکه حیاتی می باشد.
این پژوهش که نتایج آن در فصلنامه «پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی» انتشار یافته است، بر لزوم تقویت نقش دانشگاه ها در توسعه استانی تاکید دارد. فصلنامه مذکور وابسته به مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بوده و مقالات علمی پژوهشی با محوریت توسعه آموزش عالی و برنامه ریزی منطقه ای را منتشر می کند.
منبع: دانلود فایل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب