تندبادهایی که چراغ حیات استارت آپ ها را خاموش می کنند
به گزارش دانلود فایل اکوسیستم استارت آپ ثابت کرده با وجود مشکلاتی که پیش روی این شرکت ها قرار دارد، امکان موفقیت بسیار محتمل است. بسیاری معتقدند، این احتمال وجود دارد که استارت آپ ها همچون برخی مشاغل سنتی که در دوران همه گیری کرونا برای همیشه نابود شدند، به پایان خط برسند. علاوه بر کرونا، عوامل دیگری هم می تواند در ورشکستگی استارت آپ ها دخیل باشند.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، بسیاری از کارشناسان حوزه کار و کارآفرینی معتقدند، جهان پساکرونا با روزگار قبل از آن تفاوت های قابل ملاحظه ای دارد. یکی از این موارد، تغییر بازار کار است. سایت "پراجکت سیندیکیت" در گزارشی نوشت: بازار کار در آینده ای نه چندان دور تغییر خواهد نمود. نیروی انسانی ترجیح می دهد در مشاغلی به کار گرفته شود که قابلیت دورکاری و اشتغال بر بستر اینترنت را داشته باشد. همینطور مشاغلی که بر پایه خدمات الکترونیک پایه گذاری می شوند، در دنیای آینده جایگاه بهتری خواهند داشت.
به تبع تغییرات ناشی از همه گیری کرونا و نقش استارت آپ ها در کارآفرینی، توجه به این اکوسیستم اهمیت زیادی دارد. تهدیدها و صدمه های این حوزه باید به درستی شناسایی شوند. تجربه های ناموفق زیادی درباره استارت آپ ها در فضای رسانه ای ایران انتشار یافته است و این مسائل از آن حکایت می کند که شناسایی نادرست (تهدیدها و صدمه ها) منجر به شکست خواهد شد.
چرخه استارتاپ شامل ۶ مرحله تحقیق، امکان سنجی، توسعه، معرفی، رشد و بلوغ می شود. در مراحل تحقیق و امکان سنجی هنوز استارتاپ شکل نگرفته و تنها یک تیم به ایده پردازی مشغول می باشد. هنگامی که یک ایده شکل می گیرد، باید تمامی جوانب پیرامونی مثل امکان توسعه، میزان برخورداری از سرمایه مورد ارزیابی قرار گیرد. همینطور باید به این مورد توجه گردد که آیا امکان بازگشت سرمایه وجود دارد؟ بعد از ورود به مرحله توسعه، استارت آپ شکل می گیرد. بر مبنای اظهارات فعالان اکوسیستم استارت آپ، خطر سقوط و نابودی یک استارتاپ در این مرحله بسیار جدی است.
سرمایه، پولی است که به یک کارآفرین یا یک کسب و کار نوپا در مراحل اولیه توسعه آن اعطا می شود، با این امید که در آینده، نرخ بازگشت سرمایه گذاری بسیار بالایی خواهد داشت.
شناسایی نادرست از بازار و شکست استارت آپ
استارت "چیتار" یکی از شرکت هایی است که به واسطه اشتباه محاسباتی در مرحله توسعه نتوانست سرمایه اولیه خویش را بازگرداند و برای همیشه تعطیل شد. مدیر این شرکت در سمینار «استارت آپ های به گِل نشسته» که شهریور ماه سال ۹۷ برگزار شد، درباره تجربه شکست خود اظهار داشت: «من از سال اول دانشگاه در شریف کار فنی انجام می دادم و حوزه کاری من هم پردازش تصویر، یادگیری ماشینی بود و از همون سالهای اول در یک تیم فنی بسیار مهم بودم که همین دوربین هایی که کار جریمه رو تو خیابون ها انجام می ده، روی این کار انجام می دادیم و این حرفه برام بسیار جذاب بود که وقت بذارم. اون زمان تازه دیجی کالا و کافه بازار، سرمایه هایی جذب کرده بودن و برام خیلی مهم شد که منم باید یه ایده ای بزنم. وقتی با یه استارت آپی به نام "لایار" در اروپا آشنا شدم، ایده رو پیدا کردم. ما اشتباه کم نداشتیم؛ ولی ۲ اشتباه بزرگ انجام دادیم. اول اینکه ما تو کل این مدتی که داشتیم محصول توسعه می دادیم یکبار هم نرفتیم از یه نشریه بپرسیم که آقا اینو میخوای یا نه؟ حاضری پول بدی یا نه؟ حتی تحقیق نکرده بودیم که ببینیم نشریه ها حتی نمیتونن حقوق کارمنداشون رو بدن و نابود بودن و اصلاً نتونستیم چیزی بفروشیم.»
با توجه به مشکلات اقتصادی که بر اقتصاد ایران سایه انداخته، استارت آپ ها سالهای بسیار دشواری پیش رو خواهند داشت. با عنایت به وضعیت اقتصادی به نظر می آید اگر استارت آپ ها فقط بتوانند چراغ خویش را روشن نگه داشته و زنده بمانند، کار بزرگی کرده اند.
برخی برای توجیه این شرایط عنوان می کنند که هزینه ها به شدت افزوده شده، بازار کوچک تر شده و برپایه آمارهایی که از وضعیت اقتصادی مردم اعلام می شود، آنها اولویتی جهت استفاده از کالا و خدمات برخط (آنلاین) ندارند. البته دیدگاه دیگری هم وجود دارد.
رقیب دیجی کالا هم شکست خورد
چیتار تنها نمونه از شکست استارت آپ ها نیست. فروشگاه اینترنتی "بامیلو" که می توانست یک رقیب قدرتمند برای دیجی کالا باشد، در اواخر سال ۹۷ برای همیشه تعطیل و خیلی از نیروهای آن بیکار شدند. وبسایت این استارت آپ در آن بازه زمانی توسط اسنپ مارکت خریداری شد.
به گفته رضا اُلفت، از اعضای هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، شرایط نابسامان اقتصادی بر کسب وکارهای کوچک و استارت آپ های نوپا تاثیر زیادی دارد، اما درباره بامیلو این گونه نبود. بامیلو فرایند مطلوب و خوبی را طی می کرد تا این که بنا به دلایلی مثل ناتوانی در مدیریت هزینه ها، از دست دادن برخی از کارمندان و از همه مهم تر از بین رفتن تمرکز مدیریتی، تصمیم به تعلیق فعالیتهای خود گرفت. سرمایه گذاران بامیلو، سرمایه گذاران مشترک اسنپ هم هستند و از یک جایی به بعد متوجه شدند که اسنپ آورده بیشتری برای آنها دارد، ولی بامیلو نتوانسته آن آورده را برای آنها ایجاد نماید.
این تنها دو پرونده برای شرکتهای شکست خورده استارت آپ ی است که هرکدام بنا به دلایلی مثل شناسایی نادرست تهدیدها و صدمه ها یا تغییر سیاست های مدیران و دریافت سود بیشتر، برای همیشه از چرخه اقتصادی و حوزه کار ایران خارج شدند.
به طور قطع، ورود به حوزه اکوسیستم استارت آپ نباید عجولانه باشد، بلکه مسائل و مشکلات این حوزه باید به درستی شناسایی شود و در کنار آن، از راهنمایی مشاوران و افراد خبره در این عرصه بهره مند شد تا چراغ فعالیتی که اغلب به همت جوانان با ایده و خلاق شکل گرفته است، خاموش نشود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب