ضرر 10 میلیارد دلاری فیسبوک از تغییر جنجالی iOS اپل
شرکت مادر فیسبوک پیش بینی نمود قابلیت ˮشفافیت ردیابی اپلیکیشنˮ اپل فروش این شرکت در سال ۲۰۲۲ را به میزان ۱۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داد.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، شرکت مادر فیسبوک (مِتا پلتفرمز) اعلام نمود تغییر حریم خصوصی که اپل سال قبل در سیستم عامل iOS انجام داد، فروش این شرکت شبکه اجتماعی را سال جاری حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داد.
دیو وهنر، مدیر مالی شرکت مِتا بعد از انتشار گزارش درآمدهای سه ماهه چهارم این شرکت در جلسه ای با تحلیل گران اظهار داشت: ما بر این باوریم که تأثیر این تغییر در iOS، مانعی در کسب و کار ما در سال ۲۰۲۲ است که به ۱۰ میلیارد دلار می رسد ازاین رو مانع قابل توجهی برای کسب و کار ما به حساب می آید.
اذعان فیسبوک، ملموس ترین اطلاعاتی است که تابحال درباره تأثیر قابلیت "شفافیت ردیابی اپلیکیشن" اپل بر صنعت تبلیغات علنی شده است. این توانایی امکان دسترسی تبلیغات کنندگان هدفمند به کاربران آیفون را کمتر می کند.
پس از اینکه شرکت مِتا درباره چالشهای مختلف و عملکرد مالی ضعیفتر از حد مطلوب اخطار داد، با ریزش ۲۳ درصدی ارزش سهام خود روبرو شد. فیسبوک اعلام نمود درآمد سه ماهه نخست این شرکت ۲۷ تا ۲۹ میلیارد دلار خواهد بود در حالیکه تحلیل گران این رقم را فراتر از ۳۰ میلیارد دلار پیشبینی کرده بودند.
وهنر اظهار داشت: کاهش ۱۰ میلیارد دلاری درآمد در سال ۲۰۲۲ بهترین حدس ماست. ما تنها تأثیر کلی که انتظار داریم تغییرات iOS بر پیشبینی درآمد ما داشته باشد را برآورد کردیم.
اپل برای اولین بار قابلیت مذکور را در نسخه ۱۴.۵ سیستم عامل iOS معرفی نمود که سال قبل منتشر گردید. همینطور این توانایی در نسخه ۱۵ iOS قرار دارد که در ۷۲ درصد از گوشی های جدید آیفون کار می کند. این توانایی از کاربران درباره تمایل به ردیابی شدن در زمان گشودن یک اپلیکیشن سوال می کند. اگر کاربر جواب منفی دهد، طراح برنامه دیگر نمی تواند به IDFA (ID دستگاه که برای هدف قرار دادن و سنجش تأثیر تبلیغات آنلاین استفاده می شود) دسترسی داشته باشد.
بررسی شرکت اپس فلایر در اکتبر نشان داد ۶۲ درصد از کاربران آیفون عدم اشتراک گذاری IDFA خویش را انتخاب می کنند. این توانایی حریم خصوصی، مکانیزم پشت صحنه خیلی از تبلیغات موبایلی بخصوص تبلیغاتی که تایید می کنند خرید یا دانلودی انجام گرفته است را مختل می کند. اپلیکیشن های آیفون با تبلیغات هدفمند می توانند از ابزار اسکاد نت ورک اپل استفاده کنند که اپل می گویند محرمانه تر است.
شرکت های تبلیغات آنلاین نارضایتی خویش را از این توانایی از نخستین باری که در ژوئن سال ۲۰۲۰ عرضه شد، اعلام نمودند اما فیسبوک شدیدترین انتقاد را داشت. این شرکت در دسامبر سال ۲۰۲۰ کمپین تبلیغاتی را اجرا کرد که شامل یک تبلیغات تمام صفحه در روزنامه های بزرگ بود و در آن به انتقاد از این توانایی پرداخته و اعلام نمود این تغییرات ربطی به حریم خصوصی ندارد و تنها به سود مربوط می شود.
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، شریل سندبرگ، مدیر عملیاتی فیسبوک اظهار نمود: این توانایی به کسب و کارهای کوچکی که به تبلیغات دیجیتال برای رشد وابسته هستند و به تبلیغات شخصی شده وابستگی بیشتری در مقایسه با شرکتهای بزرگتر دارند، صدمه می زند.
منبع: دانلود فایل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب