تعلل 60 درصد سازمان ها در اجرای شاخص کلیدی توسعه دولت الکترونیکی
دانلود فایل: اتصال پنجره واحد دستگاه های اجرائی به پنجره ملی خدمات هوشمند به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته، اما تا حالا 59 درصد دستگاهها هنوز تکالیف خودرا که مربوط به ایجاد پنجره واحد خدمات، انجام نداده اند.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، در نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرائی، ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفته اند که بواسطه آن، حالا ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده است. از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملا الکترونیکی شده اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات نیز ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به سبب عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از طرف دستگاه های دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.
همین طور بنا بگفته رضا باقری اصل- دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات، ارزیابی دستگاه های اجرائی برمبنای شاخص هایی چون دولت کاربرمحور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی انجام شده است و طبق ارزیابی انجام شده اکنون ۵۲ درصد دستگاهها دولت کاربرمحور، ۳۰ درصد دستگاهها دولت شفاف، ۳۵ درصد دستگاهها دولت یکپارچه و ۴۱ درصد دولت مشارکتی را محقق کرده اند.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه دهنده خدمات دولتی بصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد و تا حالا چهار سامانه سازمان فناوری اطلاعات ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است.
دستورالعمل اجرائی اتصال دستگاه های اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و طبق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرائی فناوری اطلاعات ارائه شده است. برمبنای بند "واو" تبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، این دستورالعمل بمنظور تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاه های اجرائی و نهادهای عمومی تهیه شده است. همین طور راه اندازی مرحله اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» تا اختتام دی ماه سال ۱۴۰۱ از دیگر وظایف وزارت ارتباطات در این قانون شمرده می شود.
هرچند نحوه ایجاد و اتصال دستگاه های دولتی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، نشان میدهد که تا حالا ۵۹ درصد دستگاهها هنوز تکالیف خودرا که مربوط به ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریورماه می شود، انجام نداده اند. همین طور ۲۵ درصد دستگاهها تنها ۳۰ درصد لیست خدمات خودرا به پنجره واحد اضافه کرده اند و تنها ۱۶ درصد دستگاه های اجرائی تکالیف خودرا انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.
اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند
در این جهت و به نقل از سازمان فناوری اطلاعات، مجید فولادیان- مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی، بیان کرد: در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی برای اولین بار، داشتن پنجره واحد دستگاهی و اتصال پنجره واحد دستگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند، دو شاخص موثر بود که در ارزیابی وضعیت دستگاهها مورد توجه قرار گرفت. این دو شاخص، بصورت تشویقی و در مجموع ۱۵ امتیاز به خود اختصاص داد، به این مفهوم که داشتن پنجره واحد، امتیاز قابل توجهی را به سمت دستگاه مورد نظر روانه می کرد، اما عدم وجودش در این دوره موجب از دست دادن امتیاز خاصی نمی شد.
وی با اعلان اینکه معماری کلان و الزامات فنی ارائه خدمات هوشمند و نحوه راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاهها در مرحله نهایی سازی قرار دارد و به زودی ابلاغ می شود، اظهار داشت: در تازه ترین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، دستگاه های اجرائی از نظر اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند به دو دسته مورد تقسیم بندی قرار گرفت. دسته نخست را دستگاه هایی تشکیل دادند که سامانه های اصلی و در عین حال پرمخاطب خودرا جهت ارائه خدمت بهتر به مردم بصورت داوطلبانه و با بهره گیری از امکان احراز هویت یکپارچه، راه اندازی و به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل کردند.
مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی با اشاره به ۱۰ دستگاه پیشگام در این عرصه اشاره کرد: وزارت خانه های امور اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان های تامین اجتماعی، امور مالیاتی کشور، فناوری اطلاعات ایران، شرکت مخابرات ایران، اوقاف و امور خیریه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی و مناطق آزاد همچون دستگاه هایی هستند که هم اکنون پیشرو در این بخش محسوب می شوند.
فولادیان، درباره چگونگی وضعیت دسته دوم دستگاه های اجرائی در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند، اشاره کرد: شش دستگاه اجرائی در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، سامانه های جامع خودرا راه اندازی کرده بودند، اما مجهز به امکان احراز هویت یکپارچه نبودند که در نهایت منجر به اتصال همان سامانه جامع شد که همچون آنها می توان به وزارت خانه علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان های بهزیستی و بیمه سلامت، شهرداری های کرج و اصفهان اشاره نمود.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، مدتی پیش در بین ۱۷۰ دستگاه و بیش از یک هزار و ۶۰۰ خدمت مورد اجرا شد. در این دوره، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات ایران و بیمه مرکزی ایران به ترتیب رتبه های اول تا سوم دستگاه های پرمراجعه دولت الکترونیکی را به خود اختصاص دادند.
منبع: دانلود فایل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب