تخفیف ۲۰ درصدی پست به کسب و کارهای داخلی
به گزارش دانلود فایل، رئیس سازمان فناوری اطلاعات اظهار داشت: بسته های تشویقی برای خدمات پستی مدنظر قرار گرفته و برپایه تعامل صورت گرفته شرکت پست ۲۰ درصد به کسب و کارهای داخلی در جهت ارسال مرسولات تخفیف خواهد داد.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، جلسه بررسی آئین نامه پشتیبانی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال با حضور فاطمه قاسم پور-عضو کمیسیون اجتماعی- و فاطمه رحمانی -نماینده مردم مشهد و کلات- و همینطور تعدادی از مسؤلان وزارت خانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد و امور دارایی و صمت و برخی صاحبان کسب و کارهای مجازی برگزار شد.
در این جلسه، محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات- در گزارشی ابعاد آئین نامه پشتیبانی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال را شرح داد و اظهار داشت: برپایه این آئین نامه وزارت ارتباطات تکالیفی را برعهده دستگاههای مختلف گذاشته است.
وی ضمن اشاره به برخی تکالیف دستگاههای اجرایی در رابطه با پشتیبانی از کسب و کارهای فضای مجازی اظهارکرد: این وزارت خانه انجام مکاتبات به منظور معرفی نماینده تام الاختیار با کلیه وزرای دستگاههای دارای تکلیف را مدنظر قرار داده و تابحال ۱۰ جلسه به صورت منظم با نمایندگان معرفی شده برگزار کرده است.
خوانساری با اشاره به اینکه تدوین شاخصهای ارزیابی سکوهای مشمول و برگزاری فراخوان و ارزیابی و معرفی سکوهای مشمول همچون نکات آئین نامه فوق است، اظهار داشت: برپایه این آئین نامه سایت ۱۶۴۹ راه اندازی و مرکز تماسی در این بخش مستقر شده است. همینطور تابحال ۳ جلسه برای تدوین دستورالعمل ارسال پیامک تبلیغاتی و استفاده از ظرفیت کانون های تبلیغاتی برگزار شده است. علاوه بر این جلسات گوناگونی میان هر یک از دستگاه ها با سکوهای مشمول داوطلب، اجرای پایلوت تکالیف مربوطه انجام شده است.
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه ضمن اشاره به شناسایی سکوها و سطح بندی آنها در آئین نامه فوق اظهار نمود: پیرامون این مبحث بانک مرکزی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی از راه شرکتهای عرضه دهنده خدمات پرداخت بانک ها، خدماتی نظیر پرداخت مستقیم، حساب امانی، کیف پول الکترونیک را در اختیار سکوها قرار خواهد داد. همینطور در این بخش مبحث فراهم نمودن پرداخت مبتنی بر ریال دیجیتال مدنظر است. در این بخش نسخه آزمایشی آماده شده و درحال گذراندن مراحل تست برای نسخه عملیاتی است. همینطور بانکهای ملی، ملت و تجارت به صورت پایلوت این مورد را در اپلیکیشن های خود پیاده کرده اند.
وی در ادامه ضمن اشاره به تکالیف سازمان صداوسیما جهت پشتیبانی از توسعه سکوهای داخلی اظهار داشت: صداوسیما به واسطه آئین نامه فوق، موظف است تبلیغ و معرفی سکوهای مشمول را مدنظر قرار دهد، همینطور در این آئین نامه مقرر شده انتقال کلیه تعاملات سازمان صداوسیمای ایران با مردم در سکوهای داخلی مدنظر قرار گیرد که این مساله به نسبت خوبی انجام شده و اما در بعضی موارد به طول انجامیده است.
خوانساری ضمن اشاره به همکاری وزارت ارتباطات با شرکت ملی پست در جهت پشتیبانی از کسب و کارهای فضای مجازی اظهار داشت: در این خصوص بسته های تشویقی برای خدمات پستی مدنظر قرار گرفته و برپایه تعامل صورت گرفته شرکت پست ۲۰ درصد به کسب و کارهای داخلی در جهت ارسال مرسولات تخفیف خواهد داد.
ضرورت تقویت آئین نامه پشتیبانی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال
در این جلسه، فاطمه قاسم پور -عضو کمیسیون اجتماعی مجلس- اظهار نمود: یکی از مسائلی که هم اکنون کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی با آن درگیر هستند، بسترهای فروش و تبلیغات در فضای مجازی است که با نوسانات تصمیم گیری های صورت گرفته در زمینه فضای مجازی، این کسب و کارها بالا و پایین می شوند. اخیراً دولت برای حمایت و ساماندهی کسب و کارها در فضای مجازی آئین نامه ای طراحی و تصویب کرده که متاسفانه بدون دقت نظر کارشناسی صورت گرفته و نتوانسته رافع مسائل باشد. ضمن آن که فعالان این عرصه و صاحبان کسب و کارها هم از آن استقبال نکرده اند.
وی ضمن اشاره به بعضی از مهم ترین مسائل کسب و کارها اظهار داشت: تأمین زیرساخت پایدار و مطمئن، تدوین سازوکارهای شفاف پشتیبانی از حقوق مشتریان، طراحی فرآیندهای مشخص در ارتباط با دریافت مالیات، سازوکارهای محافظت از حریم خصوصی کاربران و حمایت و تسهیل فعالیت شاغلین آزاد بعضی از مسائل این کسب و کارهاست.
قاسم پور تصریح کرد: آئین نامه دولت باآنکه تلاش کرده دغدغه های فعالان کسب و کار اقتصاد دیجیتال را رفع کند اما نیازمند بازبینی کلی و اصلاحات گوناگونی است که تابحال در جلسات کمیسیون اجتماعی به این موارد پرداخته ایم. هم اکنون هم مقرر شد نکات و ملاحظات اصلاحی توسط مرکز پژوهش های مجلس تکمیل شده و در تعامل با وزارت خانه های مربوطه اصلاحات لحاظ شود.
طبق اطلاعات سایت خانه ملت، فاطمه رحمانی-عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی- در این نشست با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش محوری را در این بخش ایفا می کند، خاطرنشان کرد: طبق گفت وگوهایی که با صاحبان کسب و کارها داشته ایم، آنها تاکید داشتند که این آئین نامه مسائل ما را رفع نمی کند، همینطور صاحبان کسب و کارهای مجازی تاکید داشتند که تنها عرضه تسهیلات به آنها نمی تواند در این بخش پیشران باشد.
وی با اشاره به اینکه با این آئین نامه وضعیت کسب و کارها تغییر چندانی نداشته است، اظهار داشت: نگاه ما همواره بر این اساس است که از این سکوها در حوزه اقتصاد حمایت شود.
در ادامه این جلسه ایمان تهرانی، مدیر گروه کسب و کار مرکز پژوهش های مجلس ضمن اشاره به آئین نامه پشتیبانی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، اظهار داشت: این مورد بسیار حائز اهمیت می باشد و بنابراین به ۳ دفتر مرکز پژوهش های مجلس ارجاع داده شده است. این آئین نامه با عرضه یکسری تسهیلات مقرر است مشکلات برخی سکوهای خاص را برطرف کند؛ با در نظر گرفتن این مساله باید گفت این آئین نامه رافع مشکلات کسب و کارهای فضای مجازی نیست. همینطور ظاهراً پیش از این که این آئین نامه تدوین شود، مشاوره لازم صورت نگرفته است.
ایمانی با اشاره به اینکه مشکل کسب و کارهای فضای مجازی تنها تسهیلات نیست، اظهار داشت: این در شرایطی است که تنها مشکل کسب و کارها در آئین نامه فوق، مساله تسهیلات بوده است.
وی ضمن انتقاد از ارزیابی صورت گرفته در این آئین نامه اظهار داشت: بنده باید تاکید کنم که کسب و کارهای دیجیتال، زیرساخت و اینترنت می خواهند، بنابراین این آئین نامه نشان داده است که دولت در زمینه اقتصاد دیجیتال به نتیجه گیری مناسبی دست پیدا نکرده است.
در ادامه این جلسه موسوی، فعال حوزه کارآفرینی اجتماعی اظهار داشت: اصولاً نام کارآفرینی اجتماعی در کشور شنیده نشده و ما مصوبه ای در این بخش نداریم، این که به سکوهای داخلی اعتماد لازم صورت نمی گیرد، دلیلش اینست که خیلی از صاحبان این کسب و کارها تاکید دارند که مشتریان شان حاضر نیستند به این سکوها وارد شوند که ما باید بستری برای انتقال مشتریان به این سکوها پیشبینی نماییم.
منبع: itfile.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب