سند تحول نخبگان منتشر می شود

سند تحول نخبگان منتشر می شود

به گزارش دانلود فایل، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به تحول نگاههای بنیاد ملی نخبگان در دولت سیزدهم، اظهار داشت: شناسایی فعال، مسئله‎ محوری و پشتیبانی از نخبگان غیرعلمی و غیردانشگاهی، از ارکان تحول نگاههای بنیاد ملی نخبگان است و سند تحول نخبگان هم به زودی مصوب می شود.


به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، سیدسلمان سیدافقهی در نشست «اتاق تحلیل وضعیت مهاجرت» با اشاره به اینکه در مورد منظومه فکری حضرت آقا در حوزه نخبگان میتوان چند جلد کتاب نوشت، اظهار داشت: اهمیت جایگاه نخبگان در نگاه معظم له به حدی است که ایشان در تمام این سال ها هیچگاه دیدار سالانه خود با نخبگان را لغو نکردند و همواره هم نتایج این جلسه را پیگیری می کنند.
وی ضمن اشاره به چرایی و هدف تشکیل بنیاد ملی نخبگان، اضافه کرد: این بنیاد یک نهاد فرا دستگاهی، ناظر، سیاستگذار، تنظیم گر و تسهیلگر در حوزه نخبگان است که امروزه به خوبی میتوان در بیانات مقام معظم رهبری اهمیت آنرا به سبب جایگاه و انتظاراتی که ایشان از جامعه نخبگان در تمدن سازی نوین اسلامی دارند، درک کرد.

سید افقهی ضمن اشاره به نقش پیشرانی نخبگان در تمدن سازی نوین اسلامی، تصریح کرد: به فرموده حضرت آقا توجه به فضای نخبگانی یک واجب غیرقابل اجتناب در جهت نیل به تمدن سازی نوین اسلامی است و امروز که کشور راه زیادی را طی کرده و به قله نزدیک است، مسئولیت نخبگان هم بی بدیل است.

افزایش ارتباط بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه
وی با اشاره به اینکه سند استراتژیک کشور در امور نخبگان مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی است، خاطرنشان کرد: در این سال ها که این سند در شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، بنیاد ملی نخبگان فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است و رهبر معظم انقلاب هم نکات زیادی را به مسئولین این بنیاد متذکر شدند که یکی از آنها رسالت اصلی بنیاد ملی نخبگان و عدم واگذاری آن به دانشگاه ها است. در واقع، ایشان اعتقاد دارند دانشگاه نمی تواند مأموریت های بنیاد ملی نخبگان را انجام دهد. از طرفی میدان عمل نخبگان باید دانشگاه باشد؛ بنابراین افزایش ارتباط با دانشگاه بعنوان یک اصل باید در دستورکار بنیاد ملی نخبگان قرار بگیرد.
سید افقهی افزود: در مجموع بنیاد ملی نخبگان مسیر رو به رشدی را طی کرده است و نسبت به گذشته اقدامات بهتری را انجام می دهد که این مهم حاصل تلاش مسؤلان قبلی و به برکت نگاه ویژه حضرت آقا به این بنیاد است؛ البته به همین میزان مسئولیت بنیاد ملی نخبگان هم سنگین است.
وی ضمن اشاره به نگاههای تحولی بنیاد ملی نخبگان در دور جدید، اشاره کرد: بزودی سند تحول بنیاد ملی نخبگان منتشر خواهد شد و سند استراتژیک کشور در امور نخبگان هم پس از بروزرسانی به شورایعالی انقلاب فرهنگی تقدیم می شود.

۴ شأن سیاست گذاری، تنظیم گری، تسهیلگری و تصدی گری برای بنیاد ملی نخبگان
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در سند استراتژیک کشور امور نخبگان در حکمرانی نخبگان چهار شأن سیاست گذاری، تنظیم گری، تسهیلگری و تصدی گری برای بنیاد ملی نخبگان در نظر گرفته شده است که البته تصدی گری باید به دانشگاه و مراکز علمی واگذار شود و در قسمت سیاستگذاری در لایه اجرایی هم بنیاد ملی نخبگان باید ذیل سیاست های کلان شورایعالی انقلاب فرهنگی فعالیت کند. از سوی دیگر، بنیاد ملی نخبگان باید ارتباط هدفمندی با نهادها و دستگاههای مرتبط شکل دهد و ضمن تعیین نقش و سهم نخبگان در اثربخشی و حل مسائل کشور، برای تحقق این هدف پیگیری و مطالبه گری لازم را از آنها انجام دهد و در نهایت ضمن ارزیابی، گزارش لازم را به نهادهای بالادستی عرضه نماید.
سیدافقهی ضمن اشاره به نقش تسهیلگری بنیاد ملی نخبگان، تصریح کرد: بنیاد در سالهای قبل در قسمت پشتیبانی از جامعه نخبگانی، طرح ها و برنامه های گوناگونی داشته است و اغلب فعالیتهای این بنیاد در این عرصه متمرکز بوده است.

وی ضمن اشاره به شاخصهای تحولی در دوره اخیر، شناسایی فعال را یکی از ارکان اصلی فعالیتهای بنیاد ملی نخبگان در دور جدید دانست و اظهار داشت: در پایگاه های اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان تنها افرادی حضور دارند که به صورت خوداظهاری جهت استفاده از یکی از تسهیلات این بنیاد ثبت نام کرده اند. این در حالیست که اگر تنها ۱۰ درصد از کل جامعه جوان و پویای کشور در زمره مستعدان قرار بگیرند، آمار بسیار بالاتر از این خواهد بود. بعنوان نمونه کشور ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز دارد و این یعنی ۷۰۰ هزار نفر از این افراد در زمره مستعدان برتر قرار می گیرند. مقایسه بانک اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان با ظرفیت کشور در حوزه نخبگانی به خوبی نشان داده است بنیاد از بایدهای خود حتی در مرحله شناسایی هم بسیار دور است و علت آن فقدان مکانیزم صحیح برای شناسایی فعال نخبگان است.

نقش مهم مردمی سازی جریان نخبگی
وی با تکیه بر ضرورت شناسایی استعدادهای برتر در مناطق دورافتاده و کمتر برخوردار، خاطرنشان کرد: در این مناطق بعضاً نوابغ و مستعدانی وجود دارند که به سبب عدم دسترسی دولت به آنان استعدادشان هیچگاه شناسایی نمی شود؛ این در حالیست که حضرت آقا تاکید دارند حتی یک استعداد هم نباید در جمعیت چند میلیون نفری مستعدان جوان و نوجوان کشور هدر برود.

سید افقهی ضمن اشاره به نقش مهم مردمی سازی جریان نخبگی و نقش اثرآفرین مردم در این بخش، اظهار نمود: شکل دهی کانون های مردمی نخبه پرور که تجربه موفقی هم در کشور داشته اند، می تواند الهام بخش یک مسیر جدید باشد تا به شکل جهادی جریان نخبگی مردمی سازی شود. برای نیل به این هدف حدود ۵۰۰ کانون مردمی نخبه پرور شناسایی و توانمندسازی شده اند تا در لایه هدایت و حمایت برنامه ملی شهاب هم با حضور و فعالیت این کانون ها در کنار مدارس و البته شبکه فراگیر در بستر مجازی اقدامات مطلوبی صورت گیرد.

لزوم تعریف زیست بوم برای نخبگان غیرعلمی و غیردانشگاهی
وی توسعه حوزه نخبگان را یکی دیگر از شاخصهای تحولی در دور اخیر فعالیتهای بنیاد ملی نخبگان دانست و خاطرنشان کرد: حوزه نخبگی محدود به علم و دانشگاه نیست و در سند استراتژیک نخبگان هم این مورد مورد تاکید قرار گرفته است. با این وجود، اساساً برای نخبگان غیرعلمی و غیردانشگاهی حتی زیست بوم هم تعریف نشده است و همین مبحث سبب شده بخش زیادی از استعدادهای حوزه های دیگر هم پیرو فضای غالب بر جامعه به سمت حوزه های علمی خاصی متمایل شوند.
وی تصریح کرد: اصلاح این روند احتیاج به تعریف الگو، الگوسازی و الگونمایی و در نهایت اعتباربخشی و ارزش دهی به ساحت های دیگر نخبگی دارد و باید ضمن توسعه گفتمانی، شیوه نامه های جدید و سکوهای جدیدی برای معرفی نخبگان غیرعلمی با کمک چهره های شاخص و بخش های مرتبط طراحی شود. یکی از اقدامات در این عرصه شکل دهی رویدادها و جشنواره های متنوع با همکاری دستگاه ها و نهادهای اجرایی می باشد.
سیدافقهی خاطرنشان کرد: مادامی که فرهنگ عمومی حوزه نخبگانی را به علم و دانشگاه محدود بداند، نمی توان انتظار تحول قابل ملاحظه ای در فضای نخبگانی داشت؛ گرچه در حوزه علمی هم هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیار است.

پرهیز از نگاه آماری به برنامه های نخبگانی
سید افقهی، پیوستگی و چند بعدی بودن مسیر نخبگی را شاخص دیگر تحول برنامه های بنیاد ملی نخبگان در دور جدید دانست و اظهار داشت: مسیر نخبگی باید پیوسته و چند بعدی باشد. با این وجود، در سالهای قبل برنامه های پرارزش و هدفمندی برای پشتیبانی از جامعه نخبگانی طراحی و اجرا شده بود، اما فقدان پیوستگی را میتوان مهم ترین آفت این برنامه ها دانست که این مهم سبب می شد در نهایت فرد به اثربخشی در حل مسائل کشور نرسد. در روند قبلی، بنیاد ملی نخبگان بیشتر از ۲۰ طرح حمایتی را اجرا می کرد و مشمولان با رفتن به سایت بنیاد این طرح ها را انتخاب می کردند و از تسهیلات آنها بهره مند می شدند. با این وجود این طرح ها به سبب فقدان پیوستگی لازم، مسیر تربیتی مشخصی را دنبال نمی کردند. از طرفی، محور خیلی از این برنامه ها دانشگاه نبود.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به ضرورت پرهیز از نگاه آماری به برنامه های نخبگانی، بیان نمود: رویکرد تمام برنامه های قبلی بنیاد ملی نخبگان تربیتی بود، اما نگاه آماری سبب انحراف آنها در طول زمان شد. بعنوان نمونه، در حالیکه ۷ سال از اجرای طرح شهید احمدی روشن می گذرد، تعداد این طرح ها به بیشتر از ۷۰۰ طرح رسیده است. با این وجود، ۱۰۰ برابر شدن تعداد این طرح ها برون داد قابل ملاحظه ای برای کشور نداشته است.
وی با تکیه بر نقش محوری استاد در دوره جدید بنیاد ملی نخبگان، اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان در تلاش است با توجیه دانشگاه شبکه ای از اساتید نخبه متعهد تشکیل دهد تا این افراد وطن دوست و امیدوار به آینده بعنوان همکار بنیاد ملی نخبگان مستعدان برتر را در خلال مسیر نخبگی راهبری کنند. در این میان، با همکاری وزارت علوم فعالیت این اساتید در راه نخبگی بعنوان یک امتیاز ویژه در آئین نامه ارتقای آنان محسوب خواهد شد.
وی ضمن اشاره به اصلاح نگاههای نخبگانی در سالهای اخیر، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم، دستگاههای اجرایی نگاه جامعی به حوزه نخبگان دارند که یکی از علائم آن برگزاری همایش ملی گفتگوی نخبگان در وزارت کشور بود. این روند در لایه های کلان هم ادامه خواهد داشت تا در نهایت نخبگان بعنوان پیشرو جامعه و افرادی برخوردار از شاخصهای بالای معرفتی، شناختی علمی و ارزشی نقش پیشرانی خویش را ایفا کند.

سیدافقهی ضمن اشاره به نقش مسئله محوری، این مهم را یکی دیگر از شاخصهای تحولی بنیاد ملی نخبگان در دولت سیزدهم دانست و خاطرنشان کرد: سند استراتژیک کشور در امور نخبگان ضمن تقسیم کار ملی در حوزه نخبگان، بنیاد ملی نخبگان را یک نهاد تنظیم گر می داند. این یعنی دستگاه ها و نهادهای دیگر باید در تعامل با بنیاد ملی نخبگان، برش نخبگانی برنامه های سالانه خویش را تفاهم کنند و ما به ازای آن، بودجه سنواتی را تخصیص دهند. بنیاد ملی نخبگان در نهایت تحقق این برنامه ها را مطالبه می کند و بعنوان نهاد مطالبه گر بر عملکرد دستگاه ها نظارت دارد.

میدان اجرای برنامه های بنیاد وزارت خانه ها و دستگاههای اجرایی و خصوصی هستند
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: گرچه بنیاد ملی نخبگان بودجه خویش را برای بعضی از حمایت های مقتضی از نخبگان هزینه می کند، اما میدان اجرای برنامه های این بنیاد وزارت خانه ها و دستگاههای اجرایی و خصوصی هستند. در واقع این بنیاد تلاش می کند برنامه های نخبگانی با اعتبار دستگاه ها و نهادهای خصوصی و دولتی اجرا شود که البته این مهم قالب های مختلفی دارد که تنها یکی از آنها تشکیل هیات های اندیشه ورز در لایه حکمرانی است. اجرای پروژه های مسئله محور کلان در دستگاههای اجرایی و حتی اجرای پروژه های قله ساز و افتخارآفرین از دیگر میدان های عمل نخبگان است.
سید افقهی اشاره کرد: اساسا اگر کشور زمینه را برای تحقیقات نخبگانی به معنای واقعی فراهم آورد، خیلی از نخبگان نه تنها مهاجرت نمی کنند، بلکه از تمام داشته های خود برای پیشبرد اهداف کشور بهره خواهند گرفت؛ چونکه مهم ترین نیاز امروز جامعه نخبگانی فراهم بودن زمینه لازم برای اثربخشی متناسب با شأن نخبگان است و اگر این مسئله اصلی که در بیانات رهبر معظم انقلاب در ۱۰ سال قبل هم بارها و بارها تکرار شده، حل شود و نخبگان حس مفید بودن کنند، اساسا مهاجرت نخبگانی کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

راه اندازی مرکز رصد و پایش مستمر زیست بوم نخبگانی
وی راه اندازی مرکز رصد و پایش مستمر زیست بوم نخبگانی را دیگر شاخص تحولی بنیاد در دور جدید عنوان نمود و اظهار داشت: فقدان چنین مرکزی سبب بروز چالش های بسیاری شده است، بعنوان نمونه در مبحث مهاجرت هیچ آمار دقیق و مشخصی وجود ندارد؛ چون عملاً هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست و هیچ سازوکار مناسبی طراحی نشده است. برای رفع این نقیصه ایجاد بانک اطلاعاتی در اساسنامه مرکز رصد مورد تاکید قرار گرفته است تا از این طریق بتوان تمام داده های در رابطه با نخبگان از تحصیل گرفته تا اشتغال، معیشت، مهاجرت و بیمه و دیگر موارد را تجمیع و فرآوری کرد و در نهایت برای عرضه گزارش حاکمیتی آماده کرد، اساسا جمع بندی اطلاعات این بانک می تواند فضای دقیقی از حوزه نخبگان بخصوص مهاجرت نخبگان ترسیم کند، البته برای این مهم می تواند ظرفیت دیگر نهادها مثل پلیس مهاجرت، اداره گذرنامه، دستگاه نظارتی و امنیتی و وزارت امور خارجه هم بهره برد.

حل مسئله مهاجرت در وهله اول نیازمند اطلاعات دقیق و کارشناسانه است
وی خاطرنشان کرد: اساسا حل مسئله مهاجرت در وهله اول نیازمند اطلاعات دقیق و کارشناسانه است که این مهم هم تنها با راه اندازی مرکز رصد قابل تحقق است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه مهاجرت به ذات منفی نیست، اظهار داشت: اگر فرد از کشور بیرون برود، ولی همچنان حس وطن دوستی و مسئولیت پذیری داشته باشد و برای پیشرفت کشور توان خویش را به کار بگیرد، در زمره مهاجرت منفی دسته بندی نمی گردد. خوشبختانه خیلی از نخبگان ایرانی شاغل در شرکتهای مطرح دنیا و دانشگاه های معتبر بین المللی آمادگی کافی و لازم را برای ایفای نقش در راه پیشرفت کشور دارند که این خود یک ظرفیت به حساب می آید.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، سید افقهی در انتها اشاره کرد: امید است دولت سیزدهم که به فرموده رهبر معظم انقلاب دو عامل خواستن و توانستن را توأمان دارد، بتواند شیب تند و خیز و جهش علمی لازم برای پیشرفت کشور را محقق کند.



1402/11/25
09:20:56
5.0 / 5
363
تگهای خبر: اساتید , پروژه , ثبت نام , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل