پیشنهادی برای برای تبدیل شدن ایران به یکی از قطب های تولید گازوئیل و سوخت جت در دنیا

پیشنهادی برای برای تبدیل شدن ایران به یکی از قطب های تولید گازوئیل و سوخت جت در دنیا

دانلود فایل: به اعتقاد محقق دانشگاه تهران برای سیاست گذاری در عرصه انرژی نیاز داریم که مشخص شود عناصر اقتصادی کشور چیست و کدام یک از این عناصر سبب پایداری ما خواهد شد و کشور آلمان نیز در زمان جنگ اوکراین با ناپایداری بازار انرژی مواجه گردید که با اتخاذ دو سیاست مهم توانست از این تنگنا به آسانی عبور کند.


مهدی عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنا، با تکیه بر ضرورت توجه به موضوع مهم حکمرانی انرژی، اظهار داشت: در این حوزه نیاز به سیاست گذاری هایی چون اختصاص یارانه و یا هر موردی که هزینه انرژی را برای صنایع اصلی و بخش تولیدی کم کند، داریم و این امر، نیازمند تحقیقات فشرده از طرف متخصصان دانشگاهی است، چون معتقدم دانشگاه ها از آنجا که کانون تولید علم هستند و همین طور امکان همکاری متخصصین در رشته های مختلف با یکدیگر برقرار است و به زوایای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فنی و صنعتی می توانند اشراف داشته باشند، لازم است بصورت هدفمند به موضوعات این چنینی ورود کنند.
وی با تکیه بر این که ما برای سیاست گذاری در عرصه انرژی نیاز داریم که مشخص شود عناصر اقتصادی کشور چیست و کدام یک از این عناصر سبب پایداری ما خواهد شد، اظهار داشت: به عنوان نمونه ما امروزه می شنویم که نرخ بنزین ارزان است و گروهی دیگر معتقدند نرخ آن گران است و اگر مقایسه ای میان نرخ بنزین در ایران و کشورهای خلیج فارس و ترکیه شود، متوجه ارزان بودن بنزین در ایران می شویم. حتی وجود پدیده قاچاق بنزین را نیز عموماً به ارزان بودن قیمت بنزین نسبت می دهند.
عباسی تصریح کرد: از طرفی باید توجه گردد که گران شدن بنزین سبب ناپایداری اقتصاد کشور خواهد شد. کشور آلمان شبیه این تجربه را در زمان جنگ اوکراین داشت و عنوان شد که بازار انرژی در این کشور به شدت ناپایدار خواهد شد که در نهایت منجر به از هم گسیختگی اقتصاد خواهد شد.
این محقق حوزه سوخت و احتراق، افزود: برای مثال، در مورد چالش کمبود گاز در آن زمان در کشور آلمان برای عبور از این چالش، دو سیاست اقتصادی در پیش گرفته شد که یکی از آنها تعیین سقف قیمت گاز (Gaspreisbremse) و دیگری پرداخت نوعی یارانه یا کمک هزینه Entlastung به شهروندان و صنایع آلمان بود. با اتخاذ این دو سیاست، از تبدیل شدن مساله سوخت به یک عامل ناپایدار کننده اقتصادی جلوگیری شد.
وی ادامه داد: این سیاست ها سبب شد تا قیمت گاز آنچنان که به حد ناپایداری اقتصادی برسد، در این کشور افزایش نیابد. نظیر همین سیاست در مورد سایر حامل های انرژی، همچون برق نیز اعمال شد، هر چند که برای دولت آلمان این سیاست بسیار هزینه زا بود و به جهت اینکه سرمای محیط زندگی و کسب وکار در «زمستان سخت» آنها، دوچندان نشود، هزینه مالی زیادی پرداخت شد، اما دست کم می توان اذعان کرد که در دو سال اخیر بعد از شروع جنگ، از اثرات ویرانگر اقتصادی اش جلوگیری به عمل آمد و از این پیچ گذر کردند.
عباسی، تامین هزینه های این سیاست های انرژی را در کشور آلمان، در سطح صد (ها) میلیارد یورو برآورد کرد که همگی از محل یک صندوق ذخیره ارزی، به نام «صندوق پایداری اقتصاد» Wirtschaftsstabilisierungsfonds (WSF) پرداخت گردید و تصریح کرد: خود این صندوق، از سال ۲۰۲۰ و همزمان با بحران پاندمی کرونا با هدف کمک به کسب وکار و پایداری اقتصادی به وجود آمده بود، اما این برای نخستین بار بود که اقتصاد آلمان (و به تبع آن اروپا) با چالش جنگ مستقیم اقتصادی مواجه گشتند.
وی با اشاره به اینکه همچنان اعلام می شود که انرژی در ایران ارزان است، ولی قیمت نیروی انسانی در نظر گرفته نمی گردد، افزود: اگر گفته می شود که قیمت انرژی در کشور پایین است، بجای گران کردن آن بهتر است به فکر بازارسازی آن باشیم و در کشورهای همسایه بازار ایجاد نماییم و بجای آنکه کشوری مانند پاکستان که پمپ بنزین های آنها از ابرشرکت ها و انحصارات نفتی و پتروشیمیایی مانند شرکت شل پر می شود، با بنزین تولید ایران پر شود و از این طریق پالایشگاه های کشور به سودآوری می رسند.
این محقق دانشگاه تهران با تکیه بر این که برای شرکتها آسان تر است تا سود خودرا از بازار داخلی تامین کنند تا بوسیله بازارسازی در سایر کشورها، اضافه کرد: کشور حتی در وضعیت قطعی برق تا حدودی توانسته است آنرا صادر کند و در مورد بنزین این امر اتفاق نیفتاده است. البته این مساله محدود به مساله بنزین نمی گردد، بلکه گازوئیل را نیز شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه شرایط گازوئیل بسیار حساس تر از بنزین است، اظهار داشت: هم اکنون کل ماشین آلات صنعتی با گازوییل کار می کنند و همین طور در صنعت هوایی استفاده زیادی می شود و با وجود ترافیک صنعت هوایی، ایران می توانست تبدیل به یکی از قطب های تولیدکننده گازوئیل و سوخت جت در دنیا شود.


1403/06/29
11:32:30
5.0 / 5
4411
تگهای خبر: تولید , دانشگاه , شركت , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل