توسعه فناوری لب خوانی الکترونیکی برای محیط های شلوغ

توسعه فناوری لب خوانی الکترونیکی برای محیط های شلوغ

به گزارش دانلود فایل، با ساخت قطعه ای که همانند گردنبد به گردن آویخته شده و حرکت لب را به گفتار تبدیل می کند، یک گام بلند در راه توسعه فناوری لب خوانی الکترونیکی برداشته شد.


به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه کمبریج، دانشگاه کالج لندن، امپریال کالج لندن، مؤسسه ملی فناوری کموه (KIT) و دانشگاه بیهانگ یک چوکر هوشمند پوشیدنی برای تشخیص گفتار ساخته اند که پتانسیل بازتعریف حوزه رابط گفتار بی صدا (SSI) را دارد. این ابزار با کمک فناوری سنسوری کرنش فوق حساس ساخته شده است.
SSI پوشیدنی، دارای سنسور فشار فوق حساس و یک شبکه عصبی برای تشخیص تصویر گفتار بشکلی کارآمد است. در جاهایی که ارتباط کلامی با مشکل مواجه می شود، مانند مکان هایی با صدای پس زمینه زیاد یا جایی که فردی دارای اختلال گفتاری است، سیستم های SSI یک چاره پیشرفته هستند که ارتباط کلامی را بدون صداگذاری امکانپذیر می کنند. به این ترتیب، این فناوری یک نوع لب خوانی الکترونیکی با استفاده از تعامل انسان و کامپیوتر است. دانشمندان در تحقیقات اخیر خود از یک لایه گرافن ساختارمند بر روی یک سنسور فشاری از جنس منسوجات یکپارچه استفاده کردند که میتوان از آن برای تشخیص گفتار، حتی در محیط های پر سر و صدا بهره برد.
این چوکر هوشمند که به دور گردن بسته می شود، میکروحرکات گلو را ضبط می کند، سپس توسط سنسور فشار بعنوان یک سیگنال الکتریکی دریافت می شود و به مدلهای نرم افزار الهام گرفته از مغز برای پردازش و تشخیص گفتار وارد می شود. این فناوری حتی می تواند کلماتی را که با زبان بی صدا گفته شده را بگیرد و آنرا پخش کند. چنین قابلیتی می تواند به اشخاصی که مثلا بعد از جراحی حنجره قادر به صحبت کردن نیستند، کمک نماید.
ساختار منحصر به فرد چوکر هوشمند دارای ترک های منظم بر روی منسوجات پوشش داده شده با گرافن است. لایه گرافن ساختارمند به صورت قابل توجهی حساسیت سنسور کرنش را زیاد می کند و می تواند به شکل پویا به میکرو حرکات گلو پاسخ دهد و سیگنال های گفتاری غنی از اطلاعات را ضبط کند. سپس این سیگنال ها از راه یک شبکه عصبی محاسباتی کارآمد، با دقت ۹۵٫۲۵ درصد گفتار را رمزگشایی کرده و پردازش کند.
به نقل از ستاد نانو، این فناوری می تواند چاره ای امیدوارکننده و غیرتهاجمی برای سیستم های کاربردی و پوشیدنی SSI عرضه نماید و راه را برای ارتباطات بی صدا و طبیعی در محیط های مختلف هموار کند.
روش ساخت فناوری سنسور کرنش فوق حساس این گروه، زیست سازگار، ساده، کم هزینه و مقیاس پذیر است. همینطور با استفاده طولانی مدت سازگار است و می تواند بیشتر از ۱۰۰۰۰ چرخه کشش و رهاسازی را تحمل کند و در عین حال عملکرد الکتریکی پایدار و قابل اعتمادی را حفظ کند.




منبع:

1403/07/07
09:29:41
5.0 / 5
138
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیك , دانشگاه , سنسور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل