سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی:
دانشگاه ها تصویری توسعه محور از جزایر سه گانه ایجاد کنند
به گزارش دانلود فایل، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه دانشگاه ها تصویری توسعه محور از جزایر سه گانه ایجاد کنند، اظهار داشت: برای ساختن تصویر توسعه محور، لازم است تا نهادهای علمی و فرهنگی در کنار سرمایه گذاران دولتی و خصوصی، گامهای فرهنگی و اقتصادی مقدماتی را بردارند.
به گزارش دانلود فایل به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، شجاع احمدوند در همایش ملی «توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه گانه و تقویت وفاق با همسایگان» به بیان چند نکته در رابطه با نقش دانشگاه در توسعه همهجانبه جزایر سه گانه و وفاق با همسایگان پرداخت و اظهار نمود: نخست ضروریست دانشگاه جهت کمک به حکمرانی مطلوب و حفظ مصالح و حقوق ملت، به یک نهاد حل مسائلی تبدیل گردد. در دوران جدید، مساله مند کردن مشکلات جامعه و ایده پردازی برای عرضه چاره این مسائل، دو کارویژه اصلی و اساسی دانشگاه در مقابل جامعه است، بخصوص ما که در حوزه علوم انسانی هستیم. اگر پنج کلان مساله کشور را بخواهیم شناسایی نماییم از این پنج مساله، بطور حتم سه مساله در حوزه علوم انسانی است. ما باید از رویکرد مهندسی محوری گذر نماییم و خیلی از چاره ها را در مسائل اجتماعی و انسانی پیگیری نماییم.
وی افزود: نکته مهم دوم، تصویرسازی ملی است، بگونه ای که بتوانیم تصویری عقلانی، منطقی و توسعه محور از ایران و ایرانی را در افکار عمومی داخلی و خارجی عرضه نماییم. در عصر روایتها و فراروایت ها این دانشگاه است که توان و مرجعیت لازم را برای تصویرسازی از بنیان های فرهنگی و فکری ملت دارد. بدون ایفای چنین نقشی از جانب دانشگاه، نه میتوان از اعتبار و پرستیژ ملی دفاع کرد و نه میتوان تعریف درستی از اهداف و منافع ملی ایران ارائه نمود. یکی از این نمونه ها امکان نقش آفرینی نهاد دانشگاه در توسعه مناطق متعدد کشور و توجه به راه های بهبود شرایط زیست در جزایر سه گانه ایرانی است.
احمدوند با اعلان اینکه تلاش برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جزایر سه گانه یکی از ارکان پاسداری از منافع ملی است، اضافه کرد: ضروری است نخست دانشگاه در جهت مسئولیت اجتماعی خود، تصویری توسعه محور از این جزایر، به سان جزء لاینفک تصویر ملی ایرانی ها ارائه نماید. دوم برای ساختن چنین تصویری ضروری است دولت، نهادهای مدنی و بخش خصوصی چند گام مهم فرهنگی و اقتصادی بردارند تا هم حساسیت ملی را نسبت به توسعه این جزایر برانگیزانند و هم سرمایه گذاران را متوجه این بستر نیازمند سرمایه گذاری کنند. سوم هم تکمیل این گام ها و استفاده حداکثری از ظرفیتهای نهفته در این جزایر مستلزم تشریک مساعی نخبگان بخصوص نخبگان دانشگاهی، نخبگان دولتی و نخبگان بخش خصوصی است به صورتی که دانشگاه ریل گذاری کند و دولت و بخش خصوصی هم بتواند شالوده گذاری کند.
وی تصریح کرد: ترسیم تصویر روشن از الزامات و بایسته های توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس از یک سو، احیای مرجعیت علمی دانشگاه و از طرفی، کمک فکری و راهبردی به پیشبرد گفتمان وفاق منطقه ای و افزایش همکاری با همسایگان در زمینه سیاست خارجی است. دانشگاه علامه طباطبائی با عنایت به جزایر سه گانه و بعنوان یک مبحث دارای اهمیت ملی می کوشد تا نگاه علمی و کارشناسی خویش را با دولت به اشتراک بگذارد.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: در رابطه با جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، ما از بخش های تاریخی، اسنادی و حقوقی عبور کرده ایم، بنابراین ما عنوان این همایش را گسترش زیرساخت های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی با هدف عرضه راهبرد و عرضه راهکارهای نسبتا عملیاتی به سیاست گذاران قلمداد کردیم.
وی اظهار نمود: برای ساختن تصویر توسعه محور، لازم است تا نهادهای علمی و فرهنگی در کنار سرمایه گذاران دولتی و خصوصی، گامهای فرهنگی و اقتصادی مقدماتی را بردارند تا هم توجه ملی را جلب کنند و هم توجه سرمایه گذاران را بسمت این منطقه جلب کرده تا بتوانند همت سرمایه گذاران را معطوف به این مناطق کنند. راه اندازی مسکن مناسب برای همه ساکنان، گسترش زیرساخت هایی مانند بیمارستان، خدمات شهری، مدارس و تدارک زیرساخت های ترابری همچون گام هایی است که می شود برای توسعه این مناطق برداشت.
احمدوند اضافه کرد: این جزایر دارای میراث غنی است که می تواند محور گردشگری منطقه هم باشد. ازاین رو توسعه گردشگری فرهنگی، طبیعی و دریایی از اولین روندهای توسعه ای این جزایر بحساب می آید. در کنار این، برگزاری جشنواره های فرهنگی مشترک، نمایشگاه های تاریخی، تورهای طبیعت گردی می تواند باعث تقویت مناسبات فرهنگی حتی با همسایگان شود. وجود مناطق آزاد هم می تواند بستری برای ارتباط میان کشورهای منطقه باشد و منافع اقتصادی ایران را هم تقویت و تضمین کند. ازاین رو ایجاد این مناطق هم مورد تاکید است.
وی با اعلان اینکه ایجاد مراکز علمی و تحقیقاتی رکن دیگر احیای این منطقه است، افزود: این مراکز می تواند به اشتراک دانش و فناوری میان کشورهای حوزه خلیج فارس منجر شود با پژوهش و توسعه مشترک بتوانند به ارتقای اقتصادی و کاهش مشکلات زیست محیطی منطقه بپردازند. همینطور از آنجائیکه آب های پیرامون این جزایر مناسب پرورش ماهی و آبزیان است میتوان ضمن تقویت صنایع دریایی، زمینه مساعدی برای توسعه فراهم نموده است.
این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: استفاده حداکثری از ظرفیتهای نهفته در این جزایر، مستلزم تشریک مساعی دولت و دانشگاه است. حضور این دو نهاد قدرتمند شرط توسعه این مناطق است، هرچند به صورت طبیعی، نوع انتظاراتی که از این نهاد وجود دارد متفاوت از دانشگاه است. از دانشگاه انتظار می رود که با وجود چنین بستر دست ناخورده ای طرحی نو درانداخته و از راه روایت علمی و توسعه محور، افکار عمومی نخبگان نهادهای مدنی را برای سرمایه گذاری اقتصادی تحریک و تشویق کند و از طرفی مبانی نظری چنین توسعه ای را تبیین کند. از دولت هم انتظار می رود که از سویی، پروژه های علمی و فرهنگی را حمایت کند و از سوی دیگر به تشویق سرمایه گذاران اقتصادی و پشتیبانی از بخش خصوصی در این جزایر بپردازد و البته تقویت دیپلماسی عمومی و مردم محور را هم در دستور کار خود قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: خلیج فارس نه تنها منبع انرژی، بلکه منبع هویت خودباوری و همبستگی است و جزایر سه گانه می تواند نماد همکاری، صلح و تقویت هویت ملی و منطقه ای باشد. فراموش نکنیم که پیوندهای تاریخی، فرهنگی و هویتی بسیاری میان مردمان شمال و جنوب خلیج فارس وجود دارد که حتی سیاست های استعماری گذشته هم نتوانسته آنها از یکدیگر جدا سازد.
احمدوند در انتها اظهار داشت: دنیای امروز به صورت نسبی از ژئوپولیتیک بسمت ژئواکونومیک متحول شده است. در ژئواکونومیک تمرکز روی مزیت های رقابتی است. ما در این جزایر مزیت رقابتی بالقوه فراوان داریم ولی رقابت یا مزیت رقابتی بالفعل نداریم. ما تا نتوانیم این قوه ها رو به فعلیت برسانیم، نمی توانیم در آینده منطقه و حتی خاورمیانه جایگاه درخوری داشته باشیم. این جزایر ظرفیت بی نظیری از توسعه را دارند و می توانند بخشی از مشکلات اقتصادی ایران امروز را حل کنند و مزیت رقابتی بالفعل ما را ارتقا دهند؛ البته به شرط آن که نگاه های عالمانه و اندیشمندانه مورد اعتنا قرار گیرد و از جانب اهل تصمیم و سیاست به کار گرفته شود.
حسین سلیمی دبیر علمی همایش ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه گانه و وفاق با همسایگان هم ضمن اشاره به سوابق همکاری در موضوع هایی همچون تحلیل بحران های سیل جنوب و حادثه پلاسکو، اظهار داشت: همایش توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه گانه را باید به منزله مبنایی واقعی و پرارزش برای عرضه ایده های خلاقانه به دولت درنظر گرفت. پیشنهاد ما اینست که دانشگاه علامه طباطبائی محوریت تشکیل یک کنسرسیوم متشکل از دانشگاه های مختلف کشور را برای طراحی مدل توسعه پایدار جزایر سه گانه بر عهده گیرد و بعد از تدوین طرح، این ایده ها به آئین نامه های اجرایی و عملیاتی تبدیل گردد.
وی ادامه داد: در گذشته دولت مسائل در ارتباط با سیل جنوب را به دانشگاه تهران واگذار کرد و گروههای کارشناسی متشکل از دانشگاه های مختلف، همچون دانشگاه علامه طباطبائی، این مورد را بررسی کردند. در حادثه پلاسکو هم دانشگاه تربیت مدرس وظایف خاصی داشت و در رابطه با بحران مالی دهه ۹۰ هم دانشگاه علامه طباطبائی پژوهش هایی را به دولت عرضه داد. امروز هم با توجه ویژه به یافته های همایش توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه گانه، میتوان گام نخست در راه تشکیل کنسرسیوم توسعه ای جزایر سه گانه را برداشت. بدون شک اگر در ادامه همکاری و مساعدت مسؤلان را همراه داشته باشیم، قادر خواهیم بود از ظرفیتهای دانشگاه ها برای ایجاد مدل توسعه پایدار در این مناطق بهره ببریم.»
دبیر علمی همایش توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه گانه، با اعلان اینکه در عصر کنونی مفهوم حاکمیت تغییر کرده است اظهار داشت: «در جهانی زندگی می نماییم که مفهوم حاکمیت به شکل بنیادین دگرگون شده است. گرچه در مبحث حاکمیت هم چنان حفظ مرزها و کنترل گری و مراقبت از مرزهای مشخص و جمعیت معین اهمیت دارد، باوجود این شیوه و نحوه اعمال حاکمیت و نگاه داشتن آن دگرگون شده است. امروزه دیگر حاکمیت منحصر به ممانعت از خطرات دیگران و مقابله با خطرات نمی گردد، بلکه آن چه مبنایی و تعیین کننده است، نیل به خیر عمومی در فضای جهانی است.
دکتر سلیمی با تکیه بر اهمیت چگونه زیستن و فراهم کردن امکان و کیفیت زیست بهتر برای مردم در ذیل مفهوم حاکمیت در دوره جدید، اضافه کرد: راجع به مبحث حاکمیت باید فراتر از استدلال حقوقی یا اعمال حاکمیت نظامی و سیاسی رفت و مبنا را بر این قرار داد که چگونه در جزایر سه گانه گونه ای از زیست جدید و نوعی خیر عمومی را به ارمغان آورد.
وی ضمن اشاره به ایده محوری همایش توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه گانه بر مبنای تعمیق حاکمیت اظهار داشت: دیگر آن دوران که در رابطه با تثبیت حاکمیت حقوقی و سیاسی و نظامی بحث نماییم، گذشته است. امروزه باید سخن از این بگوییم که چگونه می توانیم حاکمیت را تعمیق نماییم و چگونه می توانیم، متداوم آنرا در اختیار خود داشته باشیم.
استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی با یادآوری ادعاهای کشور امارات در رابطه با جزایر سه گانه و همراهی خیلی از مجامع و کنشگران بین المللی با خود در این خصوص، اظهار نمود: دلیل اصلی این اتفاق اینست که اماراتی ها در زنجیره اقتصاد جهانی نقش فعالانه ای ایفا می کنند و به شکلی حیات خودشان را با منافع دیگران و منافع نظام جهانی پیوند زده اند. بنابراین آنها توانسته اند کشورهای دیگر را با منافع خود همراه کنند و به پشتوانه آنها دلگرم باشند.
وی با ذکر دو مدل مناسب برای اعمال حاکمیت بر جزیره های دور از سرزمین اصلی، در توضیح اظهار داشت: دو مدل پورتوریکو و گوادالوپ، مدل هایی مناسبی برای مدیریت جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس به شمار می روند. این دو منطقه دورتر از سرزمین خودشان هستند اما بااینکه انقلاب ها و کنش هایی هم ضد سرزمین اصلی انجام شده، بگونه ای حاکمیت دولت مرکزی بر آنجاها تحمیل شده است. حتی هم اکنون هم در جواب نظرسنجی های استقلال و جدایی، پاسخ منفی می دهند.
منبع: دانلود فایل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب