اساس فناوری در دانشگاه آزاد بر پایه ۴ بخشنامه تنظیم شده
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اظهار داشت: کل سازوکار و اساس حوزه فناوری در دانشگاه آزاد بر پایه چهار بخشنامه تنظیم شده است. این بخشنامه ها کامل و جامع هستند و آزادی عملی که در آنها مدنظر قرار گرفته در هیچ جای دانشگاه وجود ندارد. بر طبق این بخشنامه ها و برای توسعه فناورانه و عملیاتی کردن دانشگاه کارآفرین، اختیارات بسیاری به رئیس استان و واحدها داده ایم.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی در گفتگوی آنلاین با دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه قم و غلامرضا نجفی معاون پژوهشی و فناوری این دانشگاه با عرض تسلیت ایام دهه فاطمیه عنوان کرد: حضور دکتر خیری در دانشگاه قم موجب تحول و پیشرفت در این دانشگاه خواهد شد و اگر یک رئیس خوب، آگاه و دلسوز در هر استانی حضور داشته باشد، مسیر برای دستیابی به اهداف عالیه دانشگاه بسیار هموارتر خواهد شد.
ایشان سپس اضافه کرد: یکی از نکات اساسی در حوزه فناوری و نوآوری عبور از قالب های دست و پاگیر است. از قالب ها و تشریفاتی که قبلا در کشور داشتیم باید یک پا را فراتر گذاشت. فناوری و بازار ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. زمانی که از فناوری صحبت می شود، حتما منظور یک محصول فناورانه نیست بلکه می تواند یک سرویس اینترنتی، یک ماده، یک کلینیک و... باشد. هرچیزی که با دانش به عمل آمده و مشتری داشته باشد، در رابطه با فناوری است. ابزار شمارش فناوری و نوآوری، عدد و رقم است؛ اینکه چقدر مشتری، بازار، اشتغال، فروش و... به همراه دارد. دیگر تعداد مقالات ملاک نیست.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ما به دنبال آن نیستیم تا دانشگاه را به کارخانه، دامداری، مزرعه کشاورزی و یا خط تولید محصول خاصی تبدیل نماییم بلکه همانگونه که رهبر کبیر انقلاب اسلامی فرمودند، دانشگاه، کارخانه انسان سازی است. وقتی از دانشگاه حرف می زنیم بایستی فناور و کارآفرین تربیت نماییم و هدف نهایی پرورش انسان است.
دهقانی فیروزآبادی اشاره کرد: شهریه گرفتن باید همچنان باشد و کسی نمی خواهد خللی در آن بوجود آورد. درآمد غیرشهریه ای برای دانشگاه آزاد را یک راه میانبر می دانم. اگر دانشگاه آزاد به یک دانشگاه کارآفرین و فناور تبدیل گردد، مردم برای حضور فرزندانشان در این دانشگاه با میل و انگیزه بیشتری اقدام خواهند کرد. باید بسترهای کارآفرینی و اشتغال زایی و تبدیل دانشجو به یک کارآفرین و شرکت موفق در دانشگاه ایجاد شود. اگر مزرعه، مرکز رشد یا سرای نوآوری ایجاد می شود، هدف این است که دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارمندان با چنین مقوله هایی آشنا گردند و آنرا به کار گیرند.
وی با اعلان اینکه اساس بازار و فناوری منفعت و مالکیت افراد است، اظهار داشت: شکست حوزه بازار در کشور به خاطر دولتی کردن آنست. مالکیت و حاکمیت می بایست مجزا در نظر گرفته شوند. حاکمیت نباید با مالکیت توسعه پیدا کند. وقتی دانشگاهی هم می خواهد حاکمیت کند و هم می خواهد مالکیت داشته باشد و ارزش و شأنی برای مالکیت بخش خصوصی و افراد قائل نیست، هیچ گاه به جایی نخواهد رسید. باید فضای جذاب و همراه با منفعت ایجاد نماییم تا اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان انگیزه برای حضور در چنین فضایی و کار داشته باشد.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اظهار نمود: منافع برای بیشتر انسان ها در اولویت است و می بایست کانال هایی ایجاد نماییم که دانشگاه تنها نقش نظارتی و کنترلی داشته باشد و مالکیت برای افراد و بخش خصوصی باشد. بدون شک در این راه دانشگاه هم خیر و برکت نصیبش خواهد شد. ما در معاونت فناوری و نوآوری کوشیدیم سه اصل را رعایت نماییم. نخستین اصل ایجاد سیستمی چابک بود. این معاونت تنها با بیست نیرو فعالیت می کند. موضوع بعدی پرهیز از تصدی گری است و چارت سازمانی بسیار کوچکی داریم.
ایشان سپس عنوان کرد: از بخشنامه های پیچیده و عجیب و غریب دوری کردیم و در حوزه پژوهشی و فناوری تنها چهار بخشنامه وجود دارد. بخشنامه بازار فناوری و سرای نوآوری نخستین بخشنامه ای است که زیرساخت شرکت داری را مدنظر قرار داده است. بخشنامه قرارداد با صنعت، دومین بخشنامه است. بخشنامه آزمایشگاه مرکزی و کارگاه های دانشگاه آزاد که اجازه می دهد مدیریت این بخش ها را به بخش خصوصی بسپاریم. بخشنامه پشتیبانی از کارهای فناورانه اعضای هیات علمی، چهارمین بخشنامه است. کل سازوکار و اساس حوزه فناوری در دانشگاه آزاد بر پایه چهار بخشنامه تنظیم شده است. این بخشنامه ها کامل و جامع هستند و آزادی عملی که در آنها مدنظر قرار گرفته در هیچ جای دانشگاه وجود ندارد. بر طبق این بخشنامه ها و برای توسعه فناورانه و عملیاتی کردن دانشگاه کارآفرین، اختیارات بسیاری به رئیس استان و واحدها داده ایم.
برمبنای اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد، دهقانی فیروزآبادی در آخر با اشاره به اهمیت اصل ترویج برای آشنایی و آگاهی کادرهای مختلف دانشگاهی و دانشجویی با بازار، فناوری، صنعت، اشتغال زایی، شرکت داری و... بیان کرد: موفق ترین معاون پژوهشی و فناوری کسی است که کار چندانی انجام ندهد و کار را باید به دیگران بسپارد. اگر موتور پیشران برای کارها باشیم، به خاطر منابع محدود با چالش روبه رو خواهیم شد. نقش نظارت، کنترل و راهبری باید در حوزه فناوری و پژوهشی تعریف شود و مابقی کارها به مردم سپرده شود. تمامی موفقیت های انقلاب اسلامی به خاطر مدیریت مردمی بود و حتی در جنگ تحمیلی این حضور مردم و نقش آفرینی آنها در کارها بود که موجب پیروزی شد. در این موارد حاکمیت تنها نقش کنترل کننده را برعهده داشت. سازوکارها و بخشنامه های در رابطه با پژوهش و فناوری نباید در یک حلقه بسته تعریف شود و اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان می بایست از آنها و منفعتی که اجرائی شدن شان به دنبال دارد، آگاه شوند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب